Juuan kunnalle ollaan tekemässä markkinointisuunnitelmaa ja kysyimme apua siihen kuntalaisille tehdyllä kyselyllä. Ohessa tiivistelmä kuntalaisten vastauksista.
Millainen Juuka sinusta on?
Juukaa on kuvattu mm. näin:
Maanläheinen, yhteisöllinen, kotiseuturakkaudellinen, ystävällinen, rauhallinen, pysähtynyt, keskiverto, tavallinen, hiljainen, kotoisa, pieni, syrjäinen, uinuva, mielikuvitukseton, kaunis, monipuolinen, turvallinen…
Juukaa on lisäksi kuvailtu ”vaaralliseksi” elämykseksi upeine kohteineen. Myös kotiseutuylpeyttä nähdään olevan. Kuntalaiset ovat pohtineet myös mikä on Juuan vetovoima ja kuinka sitä saisi kirkastettua?
Haasteena alueella koetaan mm. koulutusmahdollisuuksien puute sekä työpaikkojen vähäisyys. Joihinkin ammattiryhmiin on kuitenkin oppisopimuskoulutuksella saatu parannettua koulutus- ja työmahdollisuuksia. Palveluita alueelle toivottaisiin myös enemmän.
Juuan kerrotaan olevan pieni kunta, jolla on suuri kulttuuri. On myös sanottu, että Juukaan on helppo tulla ja täällä on turvallista sekä hyvä asua. Juuassa kerrotaan asuvan avuliaita ihmisiä ja Juuan isoista kesätapahtumista ollaan hyvillään.
Mikä erottaa Juuan muista kunnista?
Erottavia tekijöitä kuntalaiskyselyssä pohdittiin kovasti ja eniten esille niistä nousivat mm. Paalasmaa, Pielinen, yhteisöllisyys, Kolin läheisyys, pysähdyspaikka, ABC, luonto, vaaramaisemat, Puu-Juuka…
Kyselyssä nousseita muita ajatuksia Juuan kunnan markkinoinnista
Hyviä asioita olivat mm.
- Kuntalaisten osallistaminen asioihin.
- Parantunut todella paljon.
- Instagramiin panostus.
- Parempi markkinointi kuin muissa kunnissa.
- Hienot visuaaliset ilmeet, parantunut huimasti viime vuosina, kiva nähdä ammatillista työtä sen takana.
- Käytettyjen kuvien laatu ja uudistettu logo ovat plussaa!
- Markkinointia on
- Mainosvideot hienoja
Huonoja asioita mm.
- Onko markkinointia?
- Antaa liian ruusuisen kuvan.
- Mainosvideot eivät juuri muista poikkeavia.
- Ainainen Puu-Juuan mainostaminen
Kehitysideoita
- Juuan pitää kehittää matkailua, mm. luontomatkailumainonta ja retkikohteiden opasteet maastossa.
- Naapurikunnista voisi ottaa oppia.
- Tehkää siitä hauskaa ja näkyvää.
- Yhteisöllisyys voisi olla yksi teema markkinoinnissa.
- Kaipaisi hieman ravistelua ja erottuvuutta.
- Kohdennettua mainontaa eri kanavissa voisi hyödyntää.
- Markkinointiin pitää panostaa enemmän, että kunta näkyy ja kuuluu.
Yleisimmät viestintäkanavat
Yleisin viestintäkanava, jota seurataan, on paikallislehti, jota kertoo seuraavansa suurin osa kyselyyn vastaajista. Seuraavaksi eniten seurataan internetsivuja, jonka jälkeen tulee somekanavat Facebook ja Instagram.
Lisäksi osa vastaajista seuraa myös sähköisiä ilmoitustauluja. Pieni joukko kertoo seuraavansa myös muita viestintäkanavia kuten TikTok ja YouTube.
Lämmin kiitos kaikille kyselyyn osallistuneille!

