Uutiset

Murupolku

Sisältöjulkaisija

angle-left Auta meitä kehittämään Juuan kunnan tunnettavuutta - markkinointikyselyn tuloksia

Auta meitä kehittämään Juuan kunnan tunnettavuutta - markkinointikyselyn tuloksia

Juuan kunnalle ollaan tekemässä markkinointisuunnitelmaa ja kysyimme apua siihen kuntalaisille tehdyllä kyselyllä. Ohessa tiivistelmä kuntalaisten vastauksista.

 

Millainen Juuka sinusta on?

Juukaa on kuvattu mm. näin:

Maanläheinen, yhteisöllinen, kotiseuturakkaudellinen, ystävällinen, rauhallinen, pysähtynyt, keskiverto, tavallinen, hiljainen, kotoisa, pieni, syrjäinen, uinuva, mielikuvitukseton, kaunis, monipuolinen, turvallinen…

Juukaa on lisäksi kuvailtu ”vaaralliseksi” elämykseksi upeine kohteineen. Myös kotiseutuylpeyttä nähdään olevan. Kuntalaiset ovat pohtineet myös mikä on Juuan vetovoima ja kuinka sitä saisi kirkastettua?

Haasteena alueella koetaan mm. koulutusmahdollisuuksien puute sekä työpaikkojen vähäisyys. Joihinkin ammattiryhmiin on kuitenkin oppisopimuskoulutuksella saatu parannettua koulutus- ja työmahdollisuuksia. Palveluita alueelle toivottaisiin myös enemmän.

Juuan kerrotaan olevan pieni kunta, jolla on suuri kulttuuri. On myös sanottu, että Juukaan on helppo tulla ja täällä on turvallista sekä hyvä asua. Juuassa kerrotaan asuvan avuliaita ihmisiä ja Juuan isoista kesätapahtumista ollaan hyvillään.

 

Mikä erottaa Juuan muista kunnista?

Erottavia tekijöitä kuntalaiskyselyssä pohdittiin kovasti ja eniten esille niistä nousivat mm. Paalasmaa, Pielinen, yhteisöllisyys, Kolin läheisyys, pysähdyspaikka, ABC, luonto, vaaramaisemat, Puu-Juuka…

 

Kyselyssä nousseita muita ajatuksia Juuan kunnan markkinoinnista

 

Hyviä asioita olivat mm.

  • Kuntalaisten osallistaminen asioihin.
  • Parantunut todella paljon.
  • Instagramiin panostus.
  • Parempi markkinointi kuin muissa kunnissa.
  • Hienot visuaaliset ilmeet, parantunut huimasti viime vuosina, kiva nähdä ammatillista työtä sen takana.
  • Käytettyjen kuvien laatu ja uudistettu logo ovat plussaa!
  • Markkinointia on
  • Mainosvideot hienoja

 

Huonoja asioita mm.

  • Onko markkinointia?
  • Antaa liian ruusuisen kuvan.
  • Mainosvideot eivät juuri muista poikkeavia.
  • Ainainen Puu-Juuan mainostaminen

 

Kehitysideoita

  • Juuan pitää kehittää matkailua, mm. luontomatkailumainonta ja retkikohteiden opasteet maastossa.
  • Naapurikunnista voisi ottaa oppia.
  • Tehkää siitä hauskaa ja näkyvää.
  • Yhteisöllisyys voisi olla yksi teema markkinoinnissa.
  • Kaipaisi hieman ravistelua ja erottuvuutta.
  • Kohdennettua mainontaa eri kanavissa voisi hyödyntää.
  • Markkinointiin pitää panostaa enemmän, että kunta näkyy ja kuuluu.

 

Yleisimmät viestintäkanavat

Yleisin viestintäkanava, jota seurataan, on paikallislehti, jota kertoo seuraavansa suurin osa kyselyyn vastaajista. Seuraavaksi eniten seurataan internetsivuja, jonka jälkeen tulee somekanavat Facebook ja Instagram.

Lisäksi osa vastaajista seuraa myös sähköisiä ilmoitustauluja. Pieni joukko kertoo seuraavansa myös muita viestintäkanavia kuten TikTok ja YouTube.

 

Lämmin kiitos kaikille kyselyyn osallistuneille!

 

kyselyn tuloksia kuva

Elä ihmeessä, tule Juukaan! -video

Kunnanjohtaja Henri Tanskanen istuu Hedwigin Helmi kahvilassa ja katsoo ulos ikkunasta

 

Meidän Pohjois-Karjala 300 vuotta


Pohjois-Karjala täyttää tänä vuonna 300 vuotta ja juhlavuoden kunniaksi maakuntaliitto tekee videot jokaisesta Pohjois-Karjalan kunnasta. Huhtikuussa julkaistiin Juuan video, jossa puheenvuoron saa kunnanjohtaja Henri Tanskanen. Kuvassa on linkki, jota painamalla pääset katsomaan videon Pohjois-Karjalan youtube -kanavalla (video avautuu uuteen välilehteen).

grafiikka

koristekuva