Uutiset

Murupolku

väli

 

 

Sisältöjulkaisija

angle-left Pohjoisen Järvi-Suomen kansainvälinen matkailu kukoistukseen EU-tuella

Pohjoisen Järvi-Suomen kansainvälinen matkailu kukoistukseen EU-tuella

maisema

Pohjoisen Järvi-Suomen alue on jo pitkään lumonnut kotimaisten matkailijoiden sydämet Kolin kansallismaisemilla ja Bomban karjalaisella tunnelmalla. Nyt Pohjois-Karjalan maakuntaliiton myöntämä 1,5 miljoonan euron JTF-rahoitus vahvistaa matkailutoimialan kehittämistä ja avaa ovet entistä monipuolisemmalle matkailuelinkeinolle Pohjoisen Lakelandin alueella. Tavoitteena on edistää uusien työpaikkojen syntymistä, kannustaa yritysten perustamiseen, tehdä alueesta houkutteleva uusille investoinneille. On huomattava, että matkailutoimialan työpaikat ovat naisvaltaisia. Näiden työpaikkojen lisääntymisellä on merkittävä vaikutus alueen elinvoimaan, koska nuoret naiset päättävät asumispäätöksillään, onko alue kehittyvä vai taantuva. Samalla rikastutetaan paikallista kulttuuria ja tarjotaan vetovoimaisia palveluita, jotka kutsuvat vierailijoita ympäri maailman.

Pohjoinen Lakeland luottaa yhteistyön voimaan

Lieksan, Joensuun, Kuopion, ja Nurmeksen kaupungit sekä Sotkamon ja Juuan kunnat ovat nyt lyöneet hynttyyt yhteen, keskittyen Pohjoisen Lakelandin matkailualueen markkinointiin ja tuotekehitykseen, panostaen erityisesti alueiden väliseen kiertomatkailuun – kiikarien osoittaessa kohti kansainvälisiä matkailijoita.

Kehityshankkeen eturintamassa toimii Lieksan Kehitys Oy LieKe, joka tekee tiivistä yhteistyötä osahankkeiden toteuttajien, Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy (PIKES Oy) ja Joensuun kaupungin, kanssa. Joensuun merkittävä asema liikenteen solmukohtana vahvistaa sen roolia alueen matkailun kehittämisessä. Bomban ja Kolin vetovoimaa lisäävät niitä ympäröivät ainutlaatuiset kansallispuistot: Koli, Patvinsuo, Hiidenportti ja Tiilikkajärvi, sekä suosittu Ruunaan retkeilyalue ja upea Pielisen järvi. Nämä kohteet tarjoavat lukuisia mahdollisuuksia erilaisiin luontoaktiviteetteihin, kuten vaellukseen, pyöräilyyn, kalastukseen, melontaan ja Ruunaalla jopa koskenlaskuun.

Yhteistyössä piilee menestyksen siemen. Hankkeen tavoitteena on nostaa Pohjoisen Lakelandin matkailualue, joka sisältää Kolin, Bomban, Tahkon ja Vuokatin matkailualueet, entistä vahvemmin osaksi maailman matkailukarttaa. Erityisesti Kolin matkailualue upeine kansallismaisemineen on tunnettu kotimaisten matkailijoiden keskuudessa, ja se onkin kerännyt viime vuosina hattuunsa useamman sulan. Kolin matkailualue on palkittu vuoden 2021 kotimaisena matkakohteena, vuoden 2022 pohjoismaiden parhaana ulkoilukohteena ja vuoden 2023 kotimaisena vierailukohteena.

Hankkeen myötä fokus siirtyy entistä enemmän kansainväliseen matkailuun, jolla tavoitellaan suurempia kävijämääriä ja pidempiä oleskeluaikoja. Tämä onnistuu entistä paremmalla asiakkaiden tarpeiden tunnistamisella ja asiakasosaamisella. Ulkomaisiin matkailijoihin verrattuna kotimaiset asiakkaat eivät ole niinkään tottuneita käyttämään rahaa lomallaan esimerkiksi aktiviteetteihin tai suomalaisille hyvin tuttuihin palveluihin, kuten vaikkapa saunaan tai ohjattuihin kalastus- ja marjastusretkiin. Jotta asiakkaat saadaan viipymään pidempään ja ostamaan enemmän palveluita, rakennetaan hankkeessa ulkomaisille asiakkaille uniikkeja ja juuri omalle matkailualueelle sopivia tuotteita ja tuotepaketteja.

Ympärivuotista kasvua haetaan lisäämällä asiakaslähtöisesti tuotteistettuja palveluita koko alueella. Elämyksiksi tuotteistettavia ja tarjottavia mahdollisuuksia löytyy mm. alueen selkeistä vuodenajoista; lumipeitteet, jäätikkö, ruska, kevään kukkaniityt, yöttömät yöt - kaikessa piilee mahdollisuus. Erämaat tarjoavat mahdollisuuden havainnoida luonnon monipuolisuutta vuoden ympäri. Lisäksi alueella pyritään tuotteistamaan kansainvälisille matkailijoille paikallista kulttuuria ja perinteitä, kuten kalastuksen ja luonnonantimien keräämisen osana matkailukokemusta. Myös erilaisten tapahtumien integrointi matkailupalveluihin on keskeinen keino ympärivuotisen matkailun edistämisessä.

Samanaikaisesti tehdään kohdemarkkinatutkimusta, kohdennetaan markkinointia ja panostetaan digitaaliseen saavutettavuuteen mm. erilaisilla virtuaalisilla palveluilla, sovelluksilla ja verkkosivujen kieliversioita kehittämällä. Yhteisenä tavoitteena on vahvistaa Kolin ja Bomban brändejä, sekä Pohjoisen Lakelandin destinaatioiden kansainvälistä tunnettavuutta kasvatetaan kansainvälisesti etsimällä uusia kohderyhmiä ja tekemällä tiivistä yhteistyötä matkanjärjestäjien, vaikuttajien ja median kanssa.

Matkailun maailmankartalle kehittämishankeen avulla

Hankkeessa tähdätään siihen, että asiakaslähtöiset, kansainvälisesti myytävät tuotteet kuuluvat jokaisen hankkeeseen mukaan tulevan yrityksen tarjontaan ja ne hiotaan timantiksi, olipa kyse olemassa olevista tai ihan uusista tuotteista. Hankkeessa on tavoitteena tuoda markkinoille myös asiakaslähtöisiä ja innovatiivisia kiertomatkoja eri kohteiden välillä. Kiertomatkat voivat sisältää monipuolisia matkustusmuotoja ja erilaisia matkateemoja. Pohjoisen Lakelandin alueen kolme lentokenttää tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet matkailijoille suunnitella joustavia reittejä hyödyntäen ajo-, lento- ja junamatkoja tai jopa pyöräilyä – mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Matka voi esimerkiksi alkaa Kajaanista ja jatkua sieltä kohti Kuopiota tai Joensuuta. Kaikki mielenkiintoinen matkailusisältö, mikä sille välille osuu, voidaan yhteistyön avulla liittää eri teemaisiin kiertomatkatuotteisiin.

Pohjoisen Lakelandin alueen laajamittainen yhteistyö, digitaalisen saavutettavuuden edistäminen ja houkuttelevien matkapakettien kehittäminen viitoittavat tietä kohti maailmanluokan matkailualuetta. Yhteistyön merkitys destinaatioiden ja yritysten välillä on sisäistetty tiedostaen, ettei yksikään kohde ei menesty ilman tavoitteellista yhteistyötä. Tämä hanke pyrkii murtamaan rajoja ja nostamaan Pohjoisen Lakelandin destinaatiot tunnustetuksi ja halutuksi matkailukohteeksi. Onnistunut hanke varmistaa matkailun avulla myös alueen elinvoimaisuuden tulevaisuudessa, mahdollistaen uudet työpaikat ja palvelut, uudet ja alueelle sijoittuvat yritykset sekä investoinnit koko Pohjoisen Lakelandin alueelle.

Toimijat ovat sitoutuneet rakentamaan pitkäjänteistä ja avointa yhteistyötä, ja alueen menestys edellyttääkin kaikkien osallistumista yhteisiin matkailutalkoisiin. Matkailualan yrityksiä on autettava tuotekehityksessä ja kansainvälisen markkinointikyvyn parantamisessa. Samalla matkailun edistämis- ja myyntiorganisaatioiden on keskityttävä tuotteiden kaupallistamiseen ja tiedon levittämiseen, jotta tavoitteet saavutetaan. Kaikkien osapuolten on tehtävä avointa ja tiivistä yhteistyötä, soutaen voimalla venettä samaan suuntaan alueen matkailuelinvoimaisuuden maksimoimiseksi.

Teksti: Mari Mustonen, matkailun yritysasiantuntija, Lieksan Kehitys Oy

laskettelijat

 

Maisema

Elä ihmeessä, tule Juukaan! -video

Kunnanjohtaja Henri Tanskanen istuu Hedwigin Helmi kahvilassa ja katsoo ulos ikkunasta

 

Meidän Pohjois-Karjala 300 vuotta


Pohjois-Karjala täyttää tänä vuonna 300 vuotta ja juhlavuoden kunniaksi maakuntaliitto tekee videot jokaisesta Pohjois-Karjalan kunnasta. Huhtikuussa julkaistiin Juuan video, jossa puheenvuoron saa kunnanjohtaja Henri Tanskanen. Kuvassa on linkki, jota painamalla pääset katsomaan videon Pohjois-Karjalan youtube -kanavalla (video avautuu uuteen välilehteen).

grafiikka

koristekuva