Do you understand - Ymmärrättekö - Ja mehän ymmärsimme!

Murupolku

Do you understand – Ymmärrättekö – Ja mehän ymmärsimme!

Comenius on Euroopan unionin vaihto- ja yhteistyöohjelma kouluille. Hanke on kaksivuotinen, ja tämän hetkisen hankkeen nimi on ”Everybody has a story” (Kaikilla on tarinansa). Maaliskuun loppupuolella oppilaita ja opettajia tuli Juukaan noin viikoksi Ranskasta, Hollannista ja Italiasta. Yhdeksäsluokkalaiset lähtevät myöhemmin keväällä Hollantiin ja kahdeksasluokkalaiset Italiaan.

Aloitimme kouluviikkomme vieraiden kanssa pelaamalla tutustumispelejä tukareiden ohjaamana. Vieraiden tulopäivän alkukankeus oli jo poissa, ja kaikki osallistuivat aktiivisesti ja avoimesti järjestettyihin peleihin, joihin kuului esimerkiksi tuolipeli sekä viestit ja akankanto. Vieraat pääsivät tutustumiskierrokselle Puu-Juukaan ja kirjastoon 8C:n oppilaiden kanssa, minkä jälkeen he rehtorin johdatuksella kävivät tarkemmin tutustumassa koulurakennuksiimme.

Oppilaat järjestivät vieraille ohjelmaa myös vapaa-ajalla. Maanantaina oli luvassa pulkkailua, josta kaikki innostuivat kovasti. Loppuiltaa vietimme myös erään isäntäperheen talossa.

Projektia ja liikuntaa

Tiistaina Comenius-ryhmäläiset tekivät projektityötä. Siihen kuului kysymyksiä Suomesta, Hollannista, Italiasta ja Ranskasta, ja se kesti koko päivän.

Illaksi mentiin pelaamaan ensin salibandya, josta mm. ranskalainen Simon tykkäsi kovasti. Sen jälkeen koko Comenius-ryhmä meni luistelemaan Poikolan koulun jääkiekkokaukalolle ja pelaamaan jääkiekkoa. Osalle vieraista luistelu oli uusi kokemus.

Historiaa, keilapalloja ja kauppoja

Keskiviikko kului aluksi kotitalouden ja tarkemmin sanottuna pullan leipomisen merkeissä, minkä jälkeen pullan täyteisin vatsoin suuntasimme linja-auton keulan kohti Joensuuta. Joensuussa meitä odotti vierailu Carelicumissa ja tunnin keilausvuoro Cosmicissa.

Oli äärimmäisen ihana katsella vieraiden ja meidän suomalaistenkin iloisia ilmeitä ja hymyileviä suita. Se kertoo siitä, että kaikki viihtyivät hyvin.  Muutoin meillä oli sitten vapaata aikaa kuuteen asti, jolloin lähdimme takaisin Juukaan.

Jäätävä, mutta samalla lämmin kokemus

Torstaina Comenius-vieraat viettivät iltapäivän Kannaksen koululla. Ohjelmaan kuului saunomista, joka oli oppilaiden kuin myös opettajien mieleen. Saunomisen yhteydessä suomalaisia perinteitä kunnioittaen rohkeimmat uskalsivat hypätä avantoon ja pyöriä lumessa. Vieraiden sanoin ”hullujen” aktiviteettien jälkeen luvassa oli makkaranpaistoa nuotion ääressä.

Kolin maisemissa

Ihanaa, vihdoinkin perjantai! Silloin ranskalaiset ja hollantilaiset vieraamme sekä muutama Poikolan koulunkin oppilas lähtivät Kolille viettämään ulkoliikuntapäivää. Hyppäsimme bussiin innolla odottaen hauskaa päivää.

Matka sujuikin vauhdikkaasti, kuten odottaa saattoi. Bussi vei meidät suoraan Ukko-Kolin laskettelukeskukselle, josta nousimme hissillä huipulle. Perillä ylhäällä vieraamme pysähtyivät hetkeksi ihailemaan maisemia ja ikuistivat upeat näkymät.

Reissumme jatkui Luontokeskus Ukkoon, jossa katsoimme lyhytelokuvan Kolin maisemista ja kiersimme näyttelyn. Moni löysi myös muutamia tuliaisia luontokeskuksessa sijaitsevasta myymälästä.

Sitten olikin aika jo lähteä tutustumaan tarkemmin vielä vähän korkeampiin näkymiin. Huipulle vievät portaat olivat jäässä, joten meidän täytyi mennä ylös viereistä pikku polkua pitkin, mikä ei ollut aivan helppoa. Lopulta pääsimme kaikki kuitenkin turvallisesti ylös. Huipulla pysähdyttiin ottamaan taas muutama yhteiskuva, minkä jälkeen saavuttiin takaisin alas portaiden lähtöpaikalle.

Sitten alkoi toinen bussimatkamme kohti Loma-Kolia. Kaikilla oli jo aivan kauhea nälkä, ja onneksi seuraavana ohjelmassa olikin sämpylän syömistä ja makkaranpaistoa. Tikkupullataikinakin oli tehty. Paistelun lomassa pystyi myös katselemaan Loma-Kolin valkoisia rinteitä. Paikan päällä pääsi myös laskemaan pulkalla, mikä sai melkein kaikki hyppäämään iloiseen laskuun. Eikä kastumiselta vältytty. Iltapäivällä oli aika lähteä kohti koulua, väsyneinä mutta tyytyväisinä. Illalla olisi vielä edessä disko.

Italialaiset vieraamme lähtivät jo perjantaina, mutta ranskalaiset ja hollantilaiset vieraamme hyvästelivät meidät lauantaina kolmen aikaan päivällä. Hyvästit olivat haikeat, sillä kaikki olivat jo ehtineet ystävystyä toisiinsa. Viikon aikana oli ehtinyt tapahtua paljon, ja varmasti kokemus oli ikimuistoinen jokaiselle. Oppilaat odottavat jo innolla omaa matkaansa ulkomaille.

Teksti: Inka Hirvonen, Heidi Hyykky, Kasimir Kokkonen, Nelli Korhonen ja Miska Ryynänen