Luontokohteet

Murupolku

Paalasmaan saaristo

Reitin vaikeusaste: helppo/keskitaso

Paalasmaa on Juuan kunnassa sijaitseva saaristo, joka koostuu kolmesta saaresta: Pääsaari, Toinensaari ja Kolmassaari. Saaria yhdistävät toisiinsa sillat, mutta itse saaristoon pääsee vain elämyksellisellä Hirvisalmen lossilla. Lisäksi, Paalasmaa on Suomen sisävesien korkein asuttu saari. Paalasmaassa on myös suosittu Camping –alue, joka on terasseineen avoinna kesäkuun alusta elokuun loppuun (osoite: Eteläpääntie 140, 83910 Juuka).

Tutustu Paalasmaahan myös käyntikohteena tästä.

Tutustu Paalasmaassa sijaitseviin majoitusvaihtoehtoihin tästä.

Paalasmaan saaristotie

Paalasmaan saaristotie yltää Kannaksen kylältä saariston loppuun saakka. Saaristotieltä löytyy neljä erityisen hienoa maisemapysäkkiä, joilta ohikulkija voi ihailla niin Pielisen järvimaisemaa kuin myös rannikon sankkaa koivikkoa: Kannas, Honkasaari, Karhusaari ja Arkkusaari.

Reitti: Aja Juuan ABC:n kohdalta 2,8km Nurmekseen päin ja käänny oikealle Paalasmaahan. Saaristotie alkaa tästä. Viimeinen maisemapysäkki, Arkkusaari, on 9,8km päässä Saaristotien alusta.

Paalasmaan saaristotie InfoGIS-karttapalvelussa (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Kaajanlammen lintutorni

Kaajanlammen lintutornilla voi kulkija pysähtyä tarkkailemaan saaristossa elävää siivekästä väestöä. Lammella nähdään erityisesti eri sorsalintuja, kuten komea sinisorsa, mutta eivätpä suuret joutsenetkaan ole tällä rannalla harvinaisia. Lintutornilla on lisäksi lintuharrastajien kokoama lintuhavaintokirja sekä tieto-opus alueella liikkuvista lintulajeista.

Reitti: Aja Juuan ABC:n kohdalta 2,8km Nurmekseen päin ja käänny oikealle Paalasmaahan. Aja tietä 2,5km ja käänny Lamminkyläntielle. Aja 1,7km ja käänny oikealle Salmelantielle. Aja vielä 600m, ja polku lintutornille lähtee vasemmalta, opastekyltin luota.

Kaajanlammen lintutorni InfoGIS-karttapalvelussa (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Paalasmaan luontopolku ja Sydänvaaran näkötorni

Paalasmaan luontopolku ja sydänvaaran näkötorni

Paalasmaan luontopolku esittelee kulkijoilleen Paalasmaan vaihtelevaa luontoa. Luontopolku on 15 kilometriä pitkä, ja matkan varrelle sattuvatkin Paalasmaan saaren korkeimpaan kohtaan kohoava Sydänvaaran näkötorni, Saarenpään grillikota, Paalasmaan maalaisromanttinen kylätalo sekä evankelis-luterilaisen seurakunnan rukoushuone. Sydänvaaran näkötornilta näköala ylettää koko Paalasmaan saaristoon. Paalasmaan luontopolkua koristavat reitin varrella kasvavat luonnonkukat, kuten tuoksuvat siankärsämöt ja hennot harakankellot. Reitti on vaikeustasoltaan keskitasoa.

Reitti: Luontopolku alkaa Paalasmaa Campingin pihapiiristä (Eteläpääntie 140). Aloita reitti kävelemällä Paalasmaantien yli Nevalanpääntielle. Kulje n. 1,8 kilometriä, käänny viitoituksen kohdalta vasemmalle ja seuraa polkua näkötornille. Näkötornilta jatka matkaa Saarenpääntielle, käänny oikealle ja jatka matkaa n. 3,5 kilometriä grillikodalle. Palaa Paalasmaantielle takaisin Saarenpääntietä pitkin ja Paalasmaa Campingille Eteläpääntietä pitkin.

Paalasmaan luontopolku InfoGIS-karttapalvelussa (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Sydänvaaran näkötorni InfoGIS-karttapalvelussa (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Paalasmaan saariston lähestymis- ja maastokartta