Luontokohteet

Juukaharju ja Keihäsjoki

Reitin vaikeusaste: Keskitaso/vaativa

Juukaharju

Harjumaisemaa, soita, järviä sekä vanhaa metsää kelopuineen pääsee ihailemaan Juuan omalla, noin seitsemän kilometrin mittaisella Juukaharju -reitillä. Vaalean poronpallerojäkälän peitossa oleva harju kuuluu Iso-Karhun luonnonsuojelualueeseen, ja tämän vuoksi varsinkin männyt ovat päässeet kasvamaan reitillä erityisen korkeiksi ja paksuiksi - kannattaakin kokeilla, yltävätkö kätesi reitin suurimman petäjän ympäri. Lisäksi harjua pitkin astellessa voi törmätä erilaisiin metsäkanalintuihin, kuten suureen ja mahtavaan metsoon. Juukaharjun reitin aloituspisteestä, Iso-Karhu -järven rannalta on myös mahdollista vuokrata Iso-Karhun erämökkejä Jukka-Pekka Nykyriltä p. 050 501 5499.

Reitti: Aja Juuan kiertoliittymästä Juankosken suuntaan noin 5 kilometriä. Käänny oikealle Maaseläntielle, ja aja opasteita seuraten 9,3 km. Reitti lähtee oikealta, kyltein merkatulta parkkipaikalta.

Katso myös: Iso-Karhun erämökit

Juukaharju InfoGIS-karttapalvelussa (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Klikkaa Infogis -palvelussa myös Keihäsjoki, niin saat molemmat reitit samalle näkymälle.

Keihäsjoki

Juuan vanhojen metsien suojelukohteista suurin, Keihäsjoki, on harjumaista maastoa kumpuineen sekä soisine suppineen. Noin viiden kilometrin mittainen polku kulkee aivan Keihäsjoen vierellä, ja välillä reitti poikkeaa läheisille lammille. Reitin alkupäässä sijaitsee vaatimaton, vuonna 1982 rakennettu Autiotupa, jossa on mahdollisuus niin uida, kalastaa, tehdä nuotio kuin myös yöpyä veloituksetta. Reitin loppupään sen sijaan palkitsee kesäkuusta lokakuun loppuun vuokrattava hirsinen Pettäisen kämppä, aivan Petäisen järven rannalla. Puiden huuhtomisen lisäksi Keihäsjoella on tarinoiden mukaan huuhdottu kultaa 1950-1960 -luvuilla.

Reitti: Aja Juuan kiertoliittymästä Juankosken suuntaan noin 10,8 km. Käänny oikealle Panjantielle, aja suoraan 8,2 km ja jätä auto Panjantien oikealle puolelle parkkipaikalle. Reitti Keihäsjoelle alkaa Panjantien vasemmalta puolelta, opastekyltin luota.

Keihäsjoen polku InfoGIS-karttapalvelussa (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Klikkaa Infogis -palvelussa myös Juukaharju, niin saat molemmat reitit samalle näkymälle.

HUOM! Merkkaamattoman reitin vaikeustaso on vaativa (reitti Autiotuvan jälkeen Pettäisen kämpälle).

Katso myös: Pettäisen kämppä

Juukaharjun ja Keihäsjoen lähestymis- ja maastokartta