Opetuksen järjestäminen
Opetuksen järjestäminen
Opetuksen järjestäminen
Opetuksen järjestäminen
Opetuksen järjestäminen
1. OPETUSSUUNNITELMA
Poikolassa on otettu käyttöön Joensuun seudun uusi opetussuunnitelma, johon voit tutustua osoitteessa
https://peda.net/opetussuunnitelma/ops2016/opetussuunnitelmat/jspo
2. ERITYISOPETUS
Poikolan koulussa järjestetään erityisopetusta sekä nk. osa-aikaisena että pienluokissa luokkamuotoisena.
Osa-aikainen erityisopetus tarkoittaa sitä, että oppilas tai useampi oppilas samanaikaisesti opiskelee erityisopettajan opetuksessa koulun oppituntien aikana tai erityisopettaja toimii luokanopettajan työparina luokassa. Opetus voi olla oppimisvalmiuksia ja -taitoja harjoittavaa ja kuntouttavaa erityisopetusta tai jonkin oppiaineen opiskelua oppilaan omien edellytysten mukaisesti.
Esiluokkien ja alaluokkien oppilaat harjoittelevat pääsääntöisesti kielellisiä taitoja ja äänteiden oikeapaikkaista ääntämistä (esim. sana- ja käsitevaraston kasvattaminen sekä puheopetus) tai lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen sekä matematiikan perusvalmiuksia ja taitoja.
Yläluokkien oppilaat opiskelevat kieliä tai matematiikkaa omien edellytystensä mukaisesti. Oppilaat, joilla on luku- tai kirjoitusvaikeus, saavat kuntouttavaa erityisopetusta. Oppilaat voivat tarpeen mukaan saada muistiinpanokoosteita tai oppikirjaäänitteitä koealueittain.
Erityisopetuksen pienluokkia on kaksi, joissa on 8+9 oppilasta. Opettajat ovat erityisluokanopettajia. Pienluokkien opiskelu on yksilölliset tarpeet huomioivaa.
Oppilailla on mahdollisuus integroitua joissain aineissa yleisopetuksen ryhmiin.
Yhteistyö yleisopetuksen kanssa on tiivistä.
3. ARVIOINTI
ARVOSANAN YLEISET KRITEERIT OPPIAINEISSA
Näiden kriteereiden tarkoituksena on yhtenäistää koulun opetuksen arviointia. Nämä kriteerit esitellään oppilaille ja vanhemmille syyslukukauden alussa.
TYÖSKENTELYN ARVIOINTI
Työskentelyn arviointi on osa oppilaan oppimaan oppimisen taitojen arviointia. Työskentelyn arvioinnin pohjana ovat työskentelylle eri oppiaineissa asetetut tavoitteet. Työskentelyn arviointi kohdistuu oppilaan taitoon suunnitella, säädellä, toteuttaa ja arvioida omaa työtään. Arvioinnissa otetaan huomioon myös, miten vastuullisesti oppilas työskentelee ja miten hän toimii yhteistyössä toisten kanssa. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia. Työskentelyä voidaan arvioida myös erikseen.
KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Opetussuunnitelmassa tulee asettaa tavoitteet oppilaan käyttäytymiselle. Käyttäytymisen tavoitteita määriteltäessä otetaan huomioon koulun kasvatukselle asetetut tavoitteet.
Oppilaan käyttäytymistä arvioidaan kouluaikana kaikissa koulunkäyntiin liittyvissä tilanteissa. Luokanvalvoja/luokanopettaja päättää opettajien antamien käytösarvosanojen perusteella oppilaan käyttäytymisen arvosanan. Tarvittaessa luokanvalvoja tai -opettaja voi tuoda oppilaan arvioinnin opettajainkokouksen päätettäväksi.
Arviointi pohjautuu hyvien käytöstapojen ja koulun järjestyssääntöjen noudattamiseen. Käyttäytymisen arvioinnissa otetaan huomioon aktiivisuus, oma-aloitteisuus ja oppilaiden persoonallisuuksien erot.
Käyttäytymistä arvioidaan numeroilla kaksi kertaa lukuvuodessa. Tarvittaessa voidaan antaa sanallinen selvitys liitteenä.
10 (erinomainen)
Noudattaa esimerkillisesti ja luontevasti hyviä käytöstapoja.
9 (kiitettävä)
Noudattaa hyviä käytöstapoja.
8 (hyvä)
Noudattaa yleensä hyviä käytöstapoja, mutta käyttäytymisessä on
huomautettavaa.
7 (tyydyttävä)
Osoittaa välinpitämättömyyttä ja käyttäytymisessä on selviä
puutteita.
6 (kohtalainen)
Kielteinen asenne koulunkäyntiin ja yhteisiin sopimuksiin.
Toistuvaa ja jatkuvaa huonoa käytöstä, rikkeitä sekä
rangaistuksia.
5 (välttävä)
Vakavia rikkeitä ja useita rangaistuksia sekä täysin piittaamaton
suhtautuminen koulunkäyntiin ja yhteisiin sääntöihin.
4 (hylätty)
Edesvastuuton ja täysin sopeutumaton noudattamaan yhteisiä
sääntöjä ja käytöstapoja.
Sisältöjulkaisija
Niina Kutvonen
perusopetuksen rehtori, viransijaisuus, Poikolan koulu
040 104 2451
niina.kutvonen@edu.juuka.fi
Irma Moilanen
apulaisrehtori
040 104 2433
irma.moilanen@edu.juuka.fi