Hävikkiviikon tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Kampanjaviikkoon voi osallistua haluamallaan tavalla.
Tänä vuonna kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti nuoret aikuiset. Kampanjassa keskitytään myös edistämään kasvisten ja leivän fiksua hyödyntämistä, jotta niiden hävikki vähenisi.
Mistä on kyse?
Ruoka on liian arvokasta hukattavaksi. Hävikkiviikko on viestintäkampanja, jonka tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Hävikkiviikkoa on vietetty vuodesta 2013 lähtien.
Ruokahävikki on syömäkelpoista ruokaa, joka on syystä tai toisesta päätynyt jätteeksi syömisen sijasta. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Siksi Hävikkiviikko pyrkii vaikuttamaan erityisesti kuluttajiin, jotta kotitalouksien ruokahävikkiä saataisiin vähennettyä. Kampanjaviestinnässä tuodaan esille ruokahävikkitietoutta ja arkisia vinkkejä, joiden avulla kuluttajien on helppo vähentää omaa ruokahävikkiään. Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa ruokahävikin vähenemiseen. Pienetkin teot ovat tärkeitä.
Näin osallistut
Jokainen voi osallistua Hävikkiviikkoon haluamallaan tavalla. Hävikkiviikkoon ei tarvitse ilmoittautua. Kampanjaan osallistuu vuosittain lukuisia erilaisia organisaatioita ja yksittäisiä kuluttajia omilla toimillaan ja tempauksillaan.
Yritykset, kaupat, järjestöt ja muut tahot
Elintarvikeyritykset, kaupat, ruokapalveluyritykset, järjestöt sekä muut tahot voivat osallistua viikkoon viestimällä omissa kanavissaan ruokahävikistä. Kampanjaviikolla organisaatio voi esimerkiksi jakaa tietoa omille sidosryhmilleen organisaation teoista ruokahävikin ehkäisemiseksi ja kannustaa asiakkaitaan vähentämään hävikkiä omassa arjessaan. Osallistuminen voi olla myös ruokahävikkiin liittyvän tapahtuman tai tempauksen toteuttamista.
Ruokalat ja ravintolat
Ruokalat ja ravintolat voivat punnita kampanjaviikolla ruokahävikkiään ja kokeilla erilaisia tapoja esimerkiksi lautashävikin vähentämiseksi sekä seurata onko kampanjaviikon toimilla ollut vaikutusta hävikin määrään. Linjaston yhteyteen tai ruokalan seinälle voi laittaa esille Hävikkiviikon kampanjamateriaaleja ja kannustaa ottamaan ruokaa vain sen verran kuin jaksaa syödä. Lautashävikkiin voi pyrkiä vaikuttamaan myös vaihtamalla astioiden ja ottimien kokoa linjastoissa.
Koulut ja päiväkodit
Kouluissa voidaan keskustella esimerkiksi siitä, mistä ruoka tulee ja mitä kaikkea tapahtuu ennen kuin ruoka on lopulta omalla lautasella. Lisäksi voidaan miettiä, mitä jokainen voi tehdä kouluruokalassa ja kotona hävikin pienentämiseksi. Saa syödä -sivustolla on päivitettyä materiaalia ruokahävikkiteeman käsittelyyn kouluissa ja varhaiskasvatuksessa.
Yksityishenkilöt
Kampanjaan voi osallistua myös yksityishenkilönä. Voit jakaa ruokahävikkiä vähentäviä vinkkejä, reseptejä ja Hävikkiviikon kampanjamateriaaleja omalla sometililläsi. Kampanjaviikolla voit myös haastaa muita tarkastelemaan oman hävikin määrää ja syitä. Kotitalouksien arjen hävikki johtuu usein arjen tavoista ja tottumuksista, mutta niissä piilee myös ratkaisut sen vähentämiseen. Opettelemalla päiväysmerkintöjen erot ja ruokien oikeaoppiset säilytystavat sekä pitämällä tähderuokapäiviä pääsee jo pitkälle.
Osallistu keskusteluun sosiaalisen median kanavissa aihetunnisteella #hävikkiviikko.