Maanantaina 18.8. klo 16.00 Juuan kunnanhallitus käsittelee seuraavia esityslistalla olevia asioita:
Valtiovarainministeriön päätös kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muutoksesta vuodelle 2025
Kunnanhallitukselle tuodaan käsiteltäväksi Valtiovarainministeriön päätös kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muutoksesta vuodelle 2025 (VN/33429/2024). Valtionosuuteen lisätään lisätalousarvion perusteella 1,58 €/asukas, mikä kasvattaa Juuan kunnan valtionosuutta 6 729 eurolla edelliseen päätökseen verrattuna. Uusi valtionosuus on kotikuntakorvausten jälkeen 2 656 589 € ja ilman niitä 2 840 115 €.
Talousarvioon kirjattuun summaan (2 776 370 €) verrattuna ero on 63 745 €. Muutoksella ei ole merkittävää vaikutusta kunnan kokonaistalouteen. OKM:n mahdolliset päätökset voivat aiheuttaa lisämuutoksia talousarvioon. Juuan kunnan ja viiden muun kunnan yhteinen vaatimus aiemman vuoden 2025 valtionosuuspäätöksen oikaisemisesta on edelleen käsiteltävänä hallinto-oikeudessa.
Päätösehdotus: Esitetään, että kunnanhallitus merkitsee saaneensa muutospäätöksen tietoonsa, ja tyytyy vuoden 2025 valtionosuuden muutokseen.
Kuntalaisaloite, Vapautetaan Palokin kosket ja pelastetaan Saimaan uhanalaiset lohikalat
Juuan kuntaan on kesällä 2025 saapunut kuntalaisaloite Palokin voimalaitosta koskien. Kuntalaisaloitteen allekirjoittaneet vaativat, että Juuan kunta ohjeistaa edustajiaan Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n ja Pohjois-Karjalan Energia Holding Oy:n hallintoelimissä tukemaan ratkaisua, jossa voimalaitoksen myynti valtiolle toteutetaan avoimesti ja vastuullisesti, realistisella markkinahinnalla, joka määräytyy riippumattoman arvioinnin perusteella. Allekirjoittaneet vetoavat, että kuntapäättäjien on toimittava kansalaisten tahdon ja luonnon etujen mukaisesti. Palokin koskien vapauttaminen ja Saimaan järvilohen pelastaminen on yksi aikamme ja alueemme tärkeimmistä vesiluonnon suojeluhankkeista.
Juuan kunnan kunnanhallitus on jo aiemmin käsitellyt Palokin voimalaitoksen tilannetta kokouksessaan 12.12.2024 § 32 ja linjannut omistajapoliittisen kannan seuraavaksi ja joiden mukaan Palokin voimalan tilanne voidaan ratkaista:
- Suomen hallitus laatii Itä-Suomen energiapaketin, jonka osia ovat ainakin tuulivoiman kompensaatiolain säätäminen ja sähkönsiirtoyhteyksien vahvistaminen uusiutuvan energian tuotantoinvestointien ja vihreä siirtymän vauhdittamiseksi ja kansallisen energiaturvallisuuden parantamiseksi.
- Hyväksytään Palokin ennallistamishankkeeseen liittyvät epävarmuudet. Elävän materiaalin kanssa toimittaessa kukaan ei voi etukäteen taata täyttä onnistumista. Toimitaan todennäköisyyksien pohjalta. Ymmärretään myös, että hankkeeseen liittyy juridisia epävarmuuksia ja korvausvaatimuksia, joiden käsittelyn aikataulua ja lopputulosta ei voi varmuudella ennustaa.
- Valtio sitoutuu vastaamaan suurimmasta osasta arvioiduista 50 milj. euron kustannuksista koko hankkeen kestoajaksi.
- Perustetaan MMM:n hallinnonalalle voittoa tavoittelematon osakeyhtiömuotoinen toteuttaja- ja omistajaorganisaatio hankkeelle. Valtio merkitsee noin 2/3 osakkeista. Valtion osakkeet voidaan ohjata Metsähallitukselle, joka käyttäisi omistajan ääntä yhtiössä.
- Uusi yhtiö käynnistää kaupalliset neuvottelut Pohjois-Karjala Sähkö Oy:n kanssa sen omistuksien ostamisesta. Neuvottelujen lähtökohtana on, että PKS:n osingonmaksukyky osakkaille (kunnille) ei saa kaupan takia heikentyä. Kauppahintaa, tai sen osaa, valtio voi tarjota osuuksina omistamastaan vesivoimasta. Pakkolunastusta vältetään viimeiseen asti.
- Valtio ajantasaistaa ja noudattaa kansallista kalatiestrategiaa ja varaa sen toteuttamiseen riittävät resurssit. Palokin ennallistamiskustannukset tulevat näiden kustannusten lisäksi.
- Palokin ja alueen matkailua kehitetään jo ennallistamisprojektin aikana. Projektia käytetään hyväksi alueen ja Suomen maakuvan vahvistamisessa luonnon ennallistajana ja monimuotoisuuden turvaajana
Juuan kunta vastaakin kuntalaisaloitteen tekijöille, että se on jo linjannut omistajapoliittisesti asiassa eikä lähtökohtaisesti vastusta Palokin koskien vapauttamista, mikäli edellä mainitut ehdot täyttyvät.
Päätösehdotus: Kunnanhallitukselle esitetään aiemman omistajapoliittisen linjan vahvistamista, aloitteen merkitsemistä käsitellyksi ja asian tiedoksiantoa aloitteen tekijöille.
Kunnallisten ilmoitusten julkaiseminen valtuustokaudella 2025-2029
Kuntalain 108 § mukaan kunnan viralliset kuulutukset julkaistaan yleisessä tietoverkossa vähintään 14 päivää (ellei asian luonne muuta edellytä), minkä jälkeen henkilötiedot poistetaan; kuulutuksiin kuuluvat mm. kokous-, vaali- ja kaavoitusilmoitukset.
Päätösehdotus: Kunnanhallitus esittää, että kunnanvaltuusto päättää hyväksyä kunnallisten ilmoitusten julkaisemisen toimikaudella 2025 - 2029 seuraavasti:
- Kunnan ilmoitukset julkaistaan ensisijaisesti yleisessä tietoverkossa kunnan verkkosivuilla.
- Kunnan ilmoitukset voidaan julkaista yleisen tietoverkon lisäksi myös paikallislehti Vaarojen Sanomissa. Säännösten salliessa tiedotetaan siten, että lehdessä ilmoitetaan vain ilmoituksen nähtävänäolosta kunnan yleisessä tietoverkossa tai julkaistaan ilmoitus lyhennettynä.
- Kokouskutsuja ei julkaista lehdistössä, lukuun ottamatta valtuuston kokouskutsua. Valtuuston kokouskutsu, jossa on tieto kokouksen ajasta ja paikasta sekä tieto siitä, milloin kokouksen pöytäkirjan nähtävänä julkaistaan paikallislehti Vaarojen Sanomissa.
- Ylemmän viranomaisen päätöksistä, kaavan, rakennusjärjestyksen, rakennuskiellon, toimenpiderajoituksen, rakennusrajoituksen ja erillisen tonttijaon hyväksymisestä ja voimaantulosta sekä taksojen vahvistumisesta ilmoitetaan ainoastaan yleisessä tietoverkossa kunnan julkisessa tietoverkossa ellei erityislaista muuta johdu.
- kunnan ulkopuolelta tulevat kuulutukset julkaistaan vain julkisessa tietoverkossa.
- Avoimista viroista ilmoitetaan yleisessä tietoverkossa kunnan verkkosivuilla ja Kuntarekryssä, sekä tarvittaessa muualla tapauskohtaisesti.
- Kunnanhallitus, lautakunnat ja toimialojen johtajat ja päälliköt oikeutetaan asian niin vaatiessa julkaisemaan ilmoitus harkintansa mukaan myös muissa lehdissä.
Kunnanhallituksen kokousaikataulu syyskaudella 2025
Ehdotetaan kunnanhallitukselle, että se päättää kokoontua syyskaudella 2025 alla esitetyn kokousaikataulun mukaisesti:
8.9.2025
29.9.2025
13.10.2025
3.11.2025
17.11.2025
24.11.2025
15.12.2025
Tarvittaessa kunnanhallitus voi pitää ylimääräisiä kokouksia tai, jos joku edellä mainituista kokouksista ei ole tarpeen, se voidaan jättää pitämättä.
Kunnanvaltuuston kokousaikataulu syyskaudella 2025
Syyskauden ensimmäisen kokouksen kutsuu koolle kunnanvaltuuston puheenjohtaja, sillä valtuusto ei aiemmin ole päättänyt kokousten aikataulua. Kevään 2026 aikataulu on tarkoitus käsitellä vuoden 2025 viimeisessä valtuuston kokouksessa.
Yleisesti ottaen kunnanvaltuustolle on tulossa syksyllä 2025 useita periaatteellisesti merkittäviä asioita päätöksentekoon. Näitä ovat talousarvion lisäksi mm. Ahmovaaran asemakaavan hyväksyminen, rakennusjärjestyksen vahvistaminen, mahdollisen takauksen myöntäminen tytäryhtiölle lämpökattilainvestointia varten, veroprosenttien asettaminen sekä metsätaloussuunnitelman hyväksyminen.
Kunnanvaltuustolle järjestettävät koulutukset on tarkoitus yhdistää valtuuston kokouspäiviin. Uuden valtuuston osalta koulutus on ensiarvoisen tärkeää.
Ehdotetaan kunnanhallitukselle, että se päättää esittää kunnanvaltuustolle:
1. Mikäli puheenjohtaja päättää kutsua valtuuston koolle 15.9.2025, kunnanvaltuuston kokoukset syyskaudella 2025 pidetään edellä mainitun kokouksen lisäksi seuraavasti:
- 27.10.2025 (veroprosenttien määrääminen)
- 8.12.2025 (talousarvio 2026)
2. Kokoukset alkavat klo 18.00, kokouspaikkana on kunnantalo, Poikolantie 1, valtuustosali, ellei jonkun kokouksen osalta toisin määrätä.
3. Kunnanvaltuusto voi pitää tarvittaessa erikseen määrättyinä ajankohtina ylimääräisiä kokouksia.

