Uutiset

Murupolku

Sisältöjulkaisija

angle-left Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi”

Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi”

Kolin Matkailu Oy | Tiedote

 

"Myyttinen Suomi" rakentaa Kolille, muualle Lieksaan sekä Juukaan matkailubrändiä, joka yhdistää suomalaisen myyttisyyden, luonnon ja rauhan kansainvälisesti kiinnostaviksi palveluiksi.

Myyttinen Suomi -logo on ajaton ja ilmentää menneiden aikojen sekä tarinallisuuden tuntua. Logosta on kaksi versiota, yksi kotimaan ja yksi kansainväliseen viestintään.


Kolin matkailualue Lieksan Kolilla ja Juuassa näkyy jatkossa brändin Myyttinen Suomi alla.

Brändiuudistuksen tavoitteena on puhutella sekä kansainvälisiä että kotimaisia matkailijoita.

”Alueen rikas historia – miljardien vuosien vanhasta kallioperästä karjalaisuuteen, Kalevalaan ja suomalaisuuden symboliksi – synnytti alustan brändille, jossa suomalaisuuden juuret, tarustot ja luonto yhdistyvät matkailutuotteisiin”, sanoo uudistamistyön kapellimestari Tuomas Kinnunen joensuulaisesta bränditoimisto Vaganzasta.  

”Kahdeksatta vuotta peräkkäin maailma kysyy, miksi suomalaiset ovat maailman onnellisinta kansaa. Ehkä vastaus ainakin osittain löytyy sopivasta yhdistelmästä luontoa, kulttuuria ja merkityksellisyyttä. Myyttinen Suomi haluaa tarjota juuri tätä.” 

Merkitykset keskiössä

Brändityöryhmän jäsen, Lieksan kaupungin elinvoimajohtaja Anne Karppinen sanoo, että tavoitteena ei ollut rakentaa perinteistä matkailumainontaa.

"Halusimme sisältöä, joka erottuu, jää mieleen, puhuttelee syvemmin ja pohjautuu aitouteen. Uusi brändimme on linjassa Visit Finlandin ja Visit Karelian viestinnän kanssa”, hän sanoo.  

”Yksi työn aikana esiin nousseista arvoista on halu luoda sellaisia kokemuksia, jotka jäävät matkailijan mieleen rauhoittavina, mieleenpainuvina ja jotka kutsuvat takaisin uudestaan ja uudestaan. Brändiuudistus antaa meille myös hienon mahdollisuuden syventää tietämystä eri kohteista laajemmalla maantieteellisellä alueella", Karppinen kuvailee.

Kolin kärki lavenee koko Lieksaan ja Juukaan

Suomen rakastetuin kansallismaisema on houkutellut matkailijoita sukupolvien ajan. Jo vuonna 1923 tehdyn tutkimuksen mukaan Koli oli maamme vierailluin matkailukohde.

Kolin matkailualue kuitenkin tarjoaa suomalaisuutta muutenkin kuin maiseman kautta, Myyttinen Suomi muistuttaa. Brändiuudistuksen yksi lähtökohta onkin lisätä tietoa alueen monipuolisesta tarjonnasta.

Esimerkkejä seudun kohteista ovat Ruunaan retkeilyalue, taiteilija Eva Ryynäsen kotiateljee Paateri Vuonislahdessa sekä Juuan puolella sijaitsevat Pielisen länsirannan kylät ja luontokohteet.

”Keskustan Puu-Juuka vanhoine puutaloineen on esimerkkikohde, josta harva matkailija vielä tietää. Samoin Suomen korkein saari Paalasmaa Pielisen saaristomaisemassa on paikka, johon moni palaa vuodesta toiseen”, sanoo Juuan kunnan elinvoimapäällikkö Antti Asikainen

Hän näkee, että uuden brändin alla alueen toistaiseksi tuntemattomat helmet saavat näkyvyyttä. Samalla matkailijoiden vaihtoehdot lisääntyvät.

”Uudistamistyössä tärkeä tavoite oli, että Myyttinen Suomi antaa monipuolisen alustan palveluiden tuotteistamiselle ja tarinallistamiselle.”   
 


Kuvat

Myyttisen Suomen visuaalinen ilme ammentaa vaikutteita matkailualueen tarustoista, luonnosta, alueen inspiroimista taideteoksista ja positiivisesta nostalgiasta. Ilme mahdollistaa monipuolisen ja monisävyisen viestinnän. Vakavasta ja hauskaan, historiasta tulevaisuuteen ja sisukkaasta onnelliseen.

Lataa

Myyttinen Suomi nivoo yhteen luontoa, perinteitä, tarinoita, taidetta sekä suomalaista ja karjalaista elämänmuotoa.

Lataa

Tunnetta, taikaa ja kansallismaisemaa ilmentävät kuvat tekevät Myyttisen Suomen eläväksi, hengittäväksi ja houkuttelevaksi niille, jotka eivät sitä vielä kokeneet.

Lataa

Myyttisen Suomen värimaailma on saanut sävynsä Eero Järnefeltin Pielisen Karjalassa maalaamista taideteoksista. Väreissä näkyvät vuodenaikojen ja luonnon kirjo.

Lataa

 

Myyttinen Suomi/Kolin Matkailu Oy

Kolin Matkailu Oy on Kolin matkailualueen matkailuyrittäjien ja kuntien omistama destination management company (DMC). Yhtiö kehittää, markkinoi ja myy osakkaidensa palveluita omalla toimialueellaan sekä yksittäisille kuluttajille että yritys- ja vapaa-ajan ryhmäasiakkaille. 

myyttinen suomi

Yhteyshenkilöt

Elä ihmeessä, tule Juukaan! -video

Kunnanjohtaja Henri Tanskanen istuu Hedwigin Helmi kahvilassa ja katsoo ulos ikkunasta

 

Meidän Pohjois-Karjala 300 vuotta


Pohjois-Karjala täyttää tänä vuonna 300 vuotta ja juhlavuoden kunniaksi maakuntaliitto tekee videot jokaisesta Pohjois-Karjalan kunnasta. Huhtikuussa julkaistiin Juuan video, jossa puheenvuoron saa kunnanjohtaja Henri Tanskanen. Kuvassa on linkki, jota painamalla pääset katsomaan videon Pohjois-Karjalan youtube -kanavalla (video avautuu uuteen välilehteen).

grafiikka

koristekuva